"LA UNIVERSITAT. UNA BONA EINA PER A LES TERRES DE L'EBRE"
El 9 de desembre a les 19:00h i amb motiu del 25è aniversari va tindre lloc a l'escola Horta Vella la conferència "La Universitat, una bona eina per al futur de les Terres de l'Ebre.", a càrrec del Sr. Azael Fabregat i Llangostera, Director del Campus Universitari de Tortosa.
El Director del centre, Sr. Josep Queral en la introducció va destacar el terme: futur i establí el paral.lelisme entre Universitat i l'eslògan " Foc al clero i plantar vinya" segons un article de Vicent Portal, qui explicava que als anys 30 del segle passat, un mestre que exercia al Forcall es va presentar a les eleccions i contra tot pronòstic les va guanyar amb este missatge. Ell va obviar la primera proposició i es va centrar en la segona, perquè senzillament la vinya en el Forcall va representar el mateix que tindre la Universitat a les Terres de l'Ebre: futur, treball, estudi, innovació i recerca. I per a això el Sistema Educatiu d'un país és decisiu. I s'entén Sistema des de la base fins al cim: E. Infantil- Primària- Secundària- Batxillerat- FP – Educació Universitària. Totes les baules de la cadena són indispensables i imprescindibles. I centrant-se en el nostre territori va destacar que a Terres de l'Ebre hi ha una excel.lent xarxa d'escoles públiques i concertades, bons instituts, excel.lents professionals, però faltava l'últim esglaó: la Universitat.
La creació del Campus Universitari de les Terres de l'Ebre va ser una decisió justa i necessària, la descentralització en cap cas és un luxe, esdevé necessitat. Actualment, afirmà, els estudis universitaris han agafat velocitat de creuer amb estàndards de rigor i qualitat inqüestionables. Noves titulacions i un nou campus ubicat al barri de Remolins que s'inaugurarà el proper febrer amb una cabuda per a 1500 estudiants. Això és fer territori i vertebrar el país.
A continuació presentà el conferenciant, el Sr. Azael Fabregat i Llangostera: Doctor en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona, catedràtic d'Enginyeria Química de la Universitat Rovira i Virgili, lidera en l'actualitat un grup de recerca sobre el tractament dels efluents contaminants, que compta amb 25 membres de 8 nacionalitats diferents. Anteriorment va ocupar diversos càrrecs de responsabilitat en el govern de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química, centre al qual pertany, i de la URV de la qual va ser Vicerector de Docència i també d'Economia. Membre fundador de la Universitat d'Estiu de les Terres de l'Ebre, en va ser vicepresident durant dos anys i ha estat coordinador de l'estudi previ per a la implantació dels estudis de la URV a Tortosa des de l'any 2003.
Els continguts de la conferència van ser els canvis que la Universitat ha proporcionat a la societat del segle XX, què aporta a un territori la ubicació de la Universitat, la nova nomenclatura dels estudis universitaris, les noves metodologies i què és, qui hi ha darrera i què ha canviat el Pla Bolonya.
Quant a les titulacions va explicar que atenent al Pla Bolonya, les carreres s'organitzen en 3 cicles: Grau, Màster i Doctorat. Aleshores prenent com a model el sistema anglosaxó, les titulacions consisteixen en un primer cicle de 4 anys que dóna lloc al títol de Grau i un segon cicle de 1-2 anys al de Màster. La diferenciació entre diplomatures i llicenciatures desapareix. Els estudis de Grau preparen professionals per treballlar en sectors pròxims i territoris pròxims a la Universitat. Els Màsters anirien encaminats a l'especialització, apostant per la internacionalització.
Els Clústers tenen com a missió la creació d'un entorn innovador on convergixen els interessos de la Universitat, els centres de recerca, empreses i professionals que fomenten la transferència de coneixement i de capital humà i tècnic entre els diferents àmbits i contribuixen al desenvolupament i sostenibilitat de les empreses d'un lloc.
Sobre el Pla Bolonya va explicar també el seu origen, va informar-nos que l'any 1999 un determinat nombre de països europeus van signar un conjunt de mesures per tal de configurar el que s'anomena: Espai Europeu d'Ensenyament Superior o EEES. Els motius d'este Pla van ser que els estudiants universitaris tinguessen una titulació homologada per estudiar i treballar arreu d'Europa, unificar criteris de treball que permetessen que Europa continués enfortint-se en el món a nivell intelectual, cultural, científic i tecnològic. Assenyalà que el Pla Bolonya suposa un canvi en la metodologia d'Ensenyament-Aprenentatge dels estudiants, que se centra en l'orientació per part dels professors en treballs de recerca i investigació, el treball cooperatiu i en equip, la realització de pràctiques en les empreses, més que en el professor com a transmissor únic de coneixement en classes magistrals i una avaluació contínua de tot el que l'estudiant va fent al llarg de l'any per evitar jugar-s'ho tot en un examen final.
En acabar la conferència, els assistents van poder fer preguntes: motius de protesta dels estudiants al Pla Bolonya, la importància d'exigir i mantenir un bon nivell d'anglès, com s'organitzen actualment els estudis de Magisteri, què pensava de les despeses universitàries, quines són les carreres universitàries actuals i quines s'oferiran en el futur.
El Sr. Azael va contestar d'una manera molt aclaridora les qüestions i agraí la presència dels assistents i la invitació feta per l'escola.
La pròxima conferència serà el 2 de febrer a les 19.00h a l'escola, a càrrec del Sr. Salvador Cardús.